Problemer med Internett i boligen
Om du som beboer har problemer med dekning eller Internett har vi satt opp en sjekkliste som kan være grei å utføre, for så å kontakte kundeservice hos Global Connect (tidligere HomeNet).
Global Connect har ansvar for linjen (hastigheten) inn til boligen, men ikke det trådløse signalet (dekning) i beboers leilighet.
Vegger, etasjeskiller og andre fysiske hindringer gjør at signalet ikke nødvendigvis når frem overalt. For godt Wifi-signal i hjemmet er plasseringen av ruteren viktig.
Man bør tenke på ruteren som en slags lyspære. Og man bør med andre ord henge den opp på et sted hvor den «lyser opp så mye som mulig».
Da kan det være en løsning og oppgradere til en bedre wifi router, eller flere små som snakker sammen i et MESH-nettverk.
For at Global Connect skal kunne undersøke saken nærmere er det greit å notere ned litt informasjon før man kontakter de.
Det som kan hjelpe feilsøkingen er:
1. Måling av hastighet over kabel DIREKTE tilknyttet fibersentralen (krever datamaskin med ethernet-port/dongle og en ethernet kabel)
2. Måling av hastighet over kabel INDIREKTE via annet utstyr (for eksempel en trådløs router)
Her kan man måle hastighet:
http://www.speedtest.net/
MESH Router
Det kan være en løsning å investere i en bedre ruter. Spesielt for de med større leiligheter. Styret har fått gode tilbakemeldinger fra beboere som har installert routere av MESH typen i sine boliger. Noe som har gitt dem god fart og dekning i hele leiligheten. Les litt info om Mesh-nettverk her
Eksempler på routere som kan fungere bra:
Google Wifi (3-pack)
Ubiquiti Networks AmpliFi HD (3-pack)
TP-Link Deco M9 Plus (3-pack)
Bromodus
Dette vil deaktivere hjemmesentralens wifi funksjoner, og den vil da være som en overgang fra fiber til ethernet, slik at ditt eget utstyr fordeler ip-adresser på ditt hjemmenettverk.